Tuesday, June 18, 2013

Ke Legoland Malaysia, JB

Ni last minute nyer plan ni.. mmg tak terdetik lgsung nk bwk Alysya g jalan2 cuti skolah hari tu. Haku mmg malas sket nk brjalan time cuti skolah…org ramai…rimas. Tapi budak sorang ni… dok saiko makpak dia.. asik la menyebut2 nak g Legoland..pastu pantang nmpk iklan or prkataan Legoland tu.. mula la dok cakap… bestnya kalo dpt pegi Legoland kan mama kan… Yerlahhhhhhh… moh ler kita pegi..

Hari Jumaat petang tu…terus suh apak dia apply cuti Khamis n Jumaat (6&7 Jun)… if cuti approved baru aku bli tix entrance Legoland and book hotel segala. Biasa la kalo bab2 brjalan ni.. aku la yg kena buat semua tu. Kang kalo laki buat… aku x percaya… ada je yg aku x puas hati kang. Nasib la dpt cuti…so petang Jumaat tu laju2 beli tix ngan booking Hotel. Dah last minute kan… pasrah jer la Hotel apa yg ada.. byk yg fully booked.

Beli tix online kat website Legoland ni dpt la discount 20%. Normal price RM140 (adult), Children RM110.00. So beli online, after less jadi RM112 (Adult) and RM88 (Children). Nasib baik sempat lg beli online and dpt harga promo ni sbb untuk dpt harga promo ni kena beli minimum 7 days before kita nak pergi tu.

 Berjalan punya pasal… kenmain senang nak celik mata.. kul 4.00am aku tersedar. Phuiiii… cam bagus2 jer tersedar kan… padahal dah siap set alarm kul 4.00am. Set kat dua2 hp laki bini…takut terlajak…naya jer. Tapi tu la kan… if berjalan punya pasal…mmg senang nk bangun. Cuba bangun nk gi keje or solat subuh time weken… brtangguh2 nak bangun. Salahkan setan yg dok bersenggayut kat mata..padahal diri sendiri yg menyetan.

Kul 5.30am camtu kitorang gerak ke destinasi. Tak tunggu Subuh coz takut jem kat Jalan Kuching..maklum ler hari keje kan. So brenti solat Subuh kat R&R Seremban jer. Perjalanan smooth jer… Cooi pon drive tak laju… follow speed yg dibenarkan…brhemah sungguh laki aku. Cuba kalo aku?? Pantang jalan clear…knmain tekan minyak. Time balik aku drive smpai Melaka…Cooi tido kat sebelah…amik ko.. smpai 130 - 150km/jam aku bawak. Eh… now baru brdebar2 takut surat saman smpai kat umah.

 Kitorang smpai Legoland dalam 9.30am. Dah nak masuk parking… bru aku bukak mulut… eh kita pi makan dulu ler bang… lapar nih.. lagi pon bukak kul 10am… sempat lg pegi cari makan. Cooi pon pusing ler balik… kuar cari tempat makan. Keluar dari roundabout kat Legoland tu nampak Mydin and ada food court kat situ. Legaaaa… Echa pakai baju tido lagi tu. Tapi dia dah mandi siap2 b4 kuar umah.. saja aku suh dia pakai baju tido…biar dia tido ngan selesa spnjang prjalanan tadi.

Tu diaaa… makan nasi beriani pagi2… ko mampu?? Tekak aku mampu!!! Lapar giler ok dok dalam keta smpai naik kematu montot. Nasi beriani ayam RM7. Papedom RM1. Rasa?? Oklah biasa2 jer. Cooi makan nasi goreng, Alysya plak makan roti canai. Sambil tu aku suap2 gak dia nasi beriani ni.



Kitorang masuk Legoland dlm kul 11.00am gak. Biasa lah…terhegeh2 pi tukar baju Alysya dulu. Pastu dah jalan smpai escalator…tetiba rasa kasut tu bakal buat kaki aku melecet…xmo amik risiko..nk masuk smpai petang ni… bukak kasut suh Cooi g tukar amik Crocs kat dalam keta. Mujur Cooi layan… kalo tak free jer kena sekeh ngan kasut. Alysya kenmain tak sabar nak masuk…aku ajak brgambar kat entrance ni pon dia dah hangin. Siap sound aku.. Mama ni asik nk amik gambar jer…macam lah cantik sgttt. Wahhh kenmain laser mulut ko yer… nk kena cili ke??

 Siapa2 yg beli tix secara online…jgn lupa print tix yang telah dihantar melalui email tu and bawak sekali. Now senang dah x payah nk pi kaunter lagi… leh terus masuk je…tunjuk je yg kita dah print tu…nnti dia check nama ngan IC…dah terus leh masuk. Mudah bukan??


Alysya ni x brapa suka pkai kasut… dulu time kecik2 leh la paksa pkai kasut..now dah besar..dah xleh nk paksa sgt. Dia selesa pkai selipar jer…hmmm ngikut perangai mak dia la ni. Alsya kata pakai kasut nnti kaki berpeluh. Bila suruh pakai stoking…dia kata panas pulak… Sukati ko la nakkk..

 Masuk2 jer dah nmpk Miniland…tp kitorang x pegi Miniland dulu… nk g naik rides dlu. Ada budak dah x menyabar dah ni.





Our 1st Rides – Project X. Alysya yg beria sgt nak naik menatang ni. Haihh pelik plak aku. Berani sgt ko nih?? Takpe la makpak dia layankan jer dah dia yg nk sgt. Aku mmg suka naik rides2 mcm ni. Bukan la berani sgt…takut jugak tp aku ni jenis suka mencuba. Cooi yang x brp suka nk naik rides mcm ni…Haihhh bikin malu tul apak ko nih. Tapi sbb anak nak naik…terpaksa la Cooi naik sekali.. kang malu kat anak plak.





Selalu naik rides mcm ni..aku rilek je naik sorang if Cooi xmo. Tapi this time naik ngan anak sekali. Alysya dok sebelah aku. Bila dah kat atas tu bru aku kecut perut bila pikir anak ada kat sebelah. Aku ngeri tang corner dia tu. Sebab rides ni dia sebijik2 keta dia…tu yg tang corner tu rasa mcm ringan je. Aku dah ngeri takut anak aku tercampak kang. So aku pegang tangan Alysya kuat2. Naik sambil gelak sambil jerit…tiba tang corner je aku jerit. Alysya kat sebelah rilek je trgelak…kagum tul aku.

 With Albert Einstein d genius. Panas menyengat time nih. Nak bukak mata pon x larat.

 Mujur bawak payung. Tak lalu plak nk beli payung kat situ…rm80 tu. Takpe lah…ni payung free opis bagi je aku bawak… agak2 dah x koser nk usung…tinggal je kat situ pon tak ralat.





Ingat nk naik rides Dragons ni… tapi Alysya xmo plk. Makanya kita brgambar jer la kat area sini.







Alysya dah start moody coz cuaca panas. Ko perhal nak cranky cam baby nih? Hangin jer haku…mula la mak ko nk jd rimau.. tp bila tala camera ttp mak ko mampu trsenyum manis..

 See… air mata dah bertakung2 tggu nk jatuh berderai je tu. Haihhh anak.. ko nak marah pasal panas dah kenapa?? Mak ko nk buat camne kalo dah panas. Ko yg heboh nk pi Legoland sgt kan?? Nak pi Legoland Windsor plak ke??? Kekekeke

 Hoihhh!!! Bangun!!!...Membuta jer keje ko yerrr


 Harga minuman di dalam Legoland. So kalo xmo membazir…bawak ler air minuman sendiri. Macam aku bwk 2 botol air masak bersaiz 1 liter so ada 2 liter air masak la maknanya. Mmg tak cukup utk kitorang 3 beranak. Nak plak aku jenis kuat minum air masak. Ni dah panas2..brpeluh lg la banyak nk minum air.

















Dah moh kita masuk dlm kedai ni… bg sejuk badan. Dekat bwh pintu masuk dia tu…aircond menderu2.. syok je aku ngan Alysya berdiri kat situ lelama.

 Dah sejuk sket badan…baru muka ada senyum juga.



Apak ko xde geng…Ngan anak pompuan pon jadik dia ajar lawan2

 Fridge magnet. Ada macam2 movie character…ada Lord of The Rings, Pirates of Caribbean, Harry Potter n byk lagi. Satu pack tu ada 3 FM…RM54.95.

 FM Lord of The Rings – Frodo (RM29.95)

 Keychains RM19.95

 




Gediks…konon2 tgh baca la tu….

 Sama tak????

 Comeinya…tetiba kat atas palang ni ada lego tikus...




 Terjelir2 lidah…panas katanyaaa


 Naik rides ni 2x ngan aku… Turun2 je terus rasa trhuyung-hayang

 Alysya nk naik kali ke-3…sudahhhh pi naik ngan apak ko plakkk


 Kita ke Imagination land plak. Kat sini ada Observation Tower…ala2 Menara Tamingsari yang kat Melaka tu..Studio 4D pon kat sini gak

 Ok… sbb queue x pnjg sgt so kita naik Observation Tower ni dulu

 Pemandangan sekitar Legoland dari atas

 Pas turun dari observation tower ni…nk ke studio 4D plak…tp dia kata dah tutup…tggu nx show pukul 2.30pm plk. Takpe lah…kita pi tmpat lain dulu.






Dah ternampak restaurant pizza ni…Alysya sebok nk mkn pizza plak. So layankan jer…smbil2 tu leh sejukkan badan jap.





 Disebabkan kenyang lagi sbb dah bfast heavy mkn set beriani… so amik yg Adult combo je..RM28. Adult combo ni dpt pizza size regular, 1 mangkup soup dan 1 gelas soft drinks. Pizza dia aku pilih yg Aloha Chicken. Cheese dia brlambak…tp rasa dia biasa2 je…tapi soup tu mmg sedap giler.

 Beli Botol Air ini juga. Bekas + Slushies/Air Soda/ Ice Lemon Tea RM25.
Refill – Slushies RM5
Refill – Ice Lemon Tea/ Soda RM3

Mula2 harusla amik slushies coz refill dia RM5 kan..untung ler coz RM25 mula tu harga tetap sama waima amik air soda/ ice lemon tea. Lepas tu rasanya ada 4x kot refill ice lemon tea. Slushies dia manis leting… x daya aku nk minum…

 Dah kenyang smbung jalan2 lagi. Masa ni cuaca kejap2 redup..kejap2 panas…tp still bahang. Langit pon mcm mendung nak ujan.





 Kat sini ada music berkumandang. Bila ko berdiri kat drum tu… akan keluar bunyi drum…if berdiri kat gitar…keluar bunyi gitar… ada sensor kat situ.

 Kita ke Land of Adventure plk




Body dryer ni leh guna if ko main rides yang basah2 tu…leh la keringkan badan kat sini. Tapi kena byr ler. Kitorang x naik pon rides basah2 tu.. saja je snap pic kat sini.

 Crocband Kids LEGO – RM179.90. Ni kat shop area Land of Adventure.

 Kita bergambar je yer…jgn ngada nak beli plk.

 Stop sini jap... bergilir2 g toilet


 Naik Beetle Bounce ni plak. Aku sorang je yg giant kat situ… diapit oleh budak2 kecik ni.

 3kali Alysya naik menatang ni. 2x naik ngan aku. 1x lagi aku suh dia naik sorang je… tak koser aku nk naik dah.



 Queue nak masuk Lost Kingdom plak. Kat sini leh thn pnjg sket queue dia. Tapi x lama mana pon.


 Memula kitorang blur gak… amenda ada kat Lost Kingdom ni. Tgok org ramai queue…kitorang pon menyebok queue gak. Rupanya kat sini…naik train dia tu pastu ada pistol laser utk tembak and dpt points.


 Lepas tu kitorang patah balik ke Imagination Park nk pi Studio 4D plak.

 Alamak muka gelap la pulak. Wahhh kenmain brlagak muka ko Alysya dpt pkai spec 4D nih. Seronok gak.. dapat rasa angin kat muka… Alysya siap hulur2 tgn nk capai lego yg trpelanting2 kat muka tu…kekeke.

 Di Lego City

 Tengah queue nak buat xtvt ni…skali tgok…parents kena pump handle tu nak bg keta bomba tu brgerak. Kitorang tgok bukan kena pump ala2 yer… Beria mamat tu kena pump…mak aihhh sure lenguh tangan ni… tak jadi la naik. Kita naik yg senang2 jer yer… yang xyah guna tenaga.

 Ok… kita naik ni jer…senang jer…xyah nk susah payah…duduk jer dlm tu dia brpusing sndiri. Takyah nk mengerah tenaga bagai.

 Ni pon Alysya naik 3kali gak. 2x naik ngan aku.. 1x naik ngan apak dia. Turun jer terus g beratur lg skali dah dpt naik. Ni yg untungnya kalo pi time weekday…org x ramai..x yah buang masa nk queue lama2.

Dah naik aeroplane ni kitorang naik Lego Train plak. Tapi leh plak Cooi tak snap pic. Train tu will bawak pusing2 keliling Legoland ni. Best jugak.

Alysya tengah queue nk masuk Driving School. Aku tak sangka gak coz aku dah cakap kat dia…parents tak leh beratur sama. Budak2 jer…tp Alysya cakap dia ok jer. Bukan apa…Alysya ni jenis lambat panas… pemalu n takut2 sket ngan orang. Mebi sbb dia sorang jer kan. Tp sejak skolah ni…ada la perubahan sket… dah berani sket. Good… macam ni la anak mama.

 Mak ko over.. tgok anak drive keta Lego ni pon mak ko nak sebak2... owh dh besar anak haku...huhuhu... sewelll

 Syabas anak mama… nanti dah besar amik lesen betul2 leh bawak mama ko ni pi jalan2.

 Dahhh jom kita pi Miniland pulak. Masa ni dah start gerimis.





 Banyak giler pic amik kat Miniland ni. Tapi byk snap kat hp je coz battery camera abis. Maghrib camtu baru kitorang keluar dari Legoland ni. FYI…kalo cuti sekolah Legoland ni akan dibuka sehingga jam 8.00 malam. Kalau tak…pukul 6.00 petang dah tutup dah. Ok la kan…sempat la kitorang sambung cuci mata kat The Big Shop tu. Ada la bli skit2 buat kenang2an.

Lepas kluar dari Legoland terus pi The Zone & Regency Hotel untuk check in. Dah inform hotel yg kitorang will late check in. Kitorang stay kat sana spnjang 3D 2N kat JB ni.


Posted using BlogPress from my iPad

3 comments:

lieyalatif said...

wah best2...tgk tuuu...org tak berape nak johor dah smapai....aku ni org johon tak sampai2 lagi haahahaha...takpe laa mak kenyang tgk gambar ko poms ekekekeekek...

mcm best pergi dluar waktu cuti2 kan...lapang jek org tak ramai....best gak tgk pic2 ko ni beb....

*∽ IZAN ∽* said...

Sangat2 best kan!!!! macam2 ride boleh naik ngan mak2nya sekali hihihi.

Tumbler tu pun kitarg berapa kali refilll! panas kan kat saner uhuhuuu

kitaorg pun tak habis pusingggg. memang kena jejak lagi lepas ni uuhuhuhuhu

Hirda Ibrahim said...

puas ati tgk pix2 ko.
ok kan if pi weekday. still tak ramai org altho skool holiday.

menariknya mushroom soup itu.. lapaq dah nihhh...

dgr ko citer camna panasnya.. tu buat ai mcm postponed jelah plan nk pi Legoland.
satgi anak tak cranky. mak yg over hangin coz hangat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails