Monday, February 09, 2015

Krabi 2014 ~ Day 4 (Krabi Town)

Kalau ikut plan asal, aku plan nak amik package darat plak hari ni.. elephant trekking, emerald pool, hot spring etc. Tapi lepas pikir balik.. kalau buat xtvt tu semua nnti kitorang x sempat nak round2 krabi ni. So lps discuss, kitorang plan nk ronda2 Krabi town je hari ni.. esok dah nak balik... nnti x sempat plk.
Pagi2 g breakfast kat hotel ni dulu. Saja nk tengok pilihan food yang ada. Hotel ni bkn muslim hotel... so paham2 jer la yer. Kena hati2 pilih makanan. Aku berani mkn cereal je ngan roti.
 Kejap je bfast.. xtau nk mkn apa.. so jalan2 jap kat area pool ni snap pix.



Naik bilik tukar baju n siap2 nk ronda2 Krabi town... yiehaaaaa


Sambung lg snap pix


 Ok... jom keluar jalan2..
Depan sket kat belah kiri tu.. byk kedai makan halal. Tempat sewa motor pon ada belah kanan.
Terus sewa motor dulu.. murah jer.. RM20/ day. Biasanya masa sewa motor, minyak dlm motor ada separuh or lebih. Nnti dorang akan pesan masa return minyak msti sama mcm masa amik moto tu. Kalo minyak ada half tank, nnt masa return pon msti half tank jgk. Pastu kalo sewa motor ni dorang akan mintak passport sebagai deposit.


Motor ni banyak berbakti kat kami... merata kami pusing naik motor ni.




Singgah sini lagi. Aku dah kena mandrem pancake Makcik Yaminlah... hari2 mesti nk makan. Lagi pon hari ni hari Khamis.. last nk pekena pancake.. esok Jumaat semua gerai bermotor ni tak meniaga. Lagi pon Jumaat aku nk balik Malaysia dah... wah gituuuu balik Malaysia kooo...


Orang tak ramai lagi time ni... lengang je



Tu Nampak Tourist Police Station belakang aku tu.. tu la landmark kalo nk cari gerai bermotor ni yer.





Hari ni nk try makan kedai lain pulak... so singgah lunch kat sini dulu.. Yang betulnya nama kedai ni Rohanee


 Sbb nak cepat so dua2 order menu yang sama... Nasi Paprik
Paprik dia lain sket dri kat Malaysia... yang pasti mmg sedap giler... huwahhh teringat2. Yang bijik2 hijau mcm kacang peas tu xtau apa nama ntah. Macam pahit2 sket...


 Jom teruskan perjalanan ke Krabi town...



Ikutkan aku xmo pakai helmet... sbb tgok dorang lekkkk je x pakai. Tapi Cooi bising suh pakai jugak. So terpaksalah aku pakai jgk.



On d way Krabi Town tu aku byk snap gambar ... bkn apa..takut x jmpa jalan pulang nnti. Sebab signboard x byk... kitorang tawakal je redah. Bila masuk simpang, aku snap landmark kt simpang tu.. nnti senang nk igt jalan.


 Yeayyy dah sampaiiii..
 Tak dapat naik gajah... kita bergambo ngan patung gajah pon ok...
Berselirat cable letric dia
Jumpa gak aku ngan tempat ni...apa nk panggil yeh...patung ke monument ketam ni. Ini baru lah bukti ko dah sampai Krabi Town. Dia kat tepi sungai je.











Time aku nk brgambo ni lah tetiba ramai jgk yg nyebok nk brgambo kt sini..

Masa ni start gerimis... risau gak kalo hujan lebat... kitorang dh le naik motor je





 Kat traffic light mesti ada patung2 macam ni..




 Singgah Tesco Lotus nak beli air mineral. Kecik je Tesco Lotus ni. Kat Ao Nang pon ada Tesco... lg kecik dari yg kat Krabi ni.

 Unic kan traffic light dia. Takde apa pon kat Krabi ni. Ada kedai2 biasa je. Kitorang x masuk pon kedai2 tu.

 On d way balik singgah sini sbb nak tumpang toilet je... hahaha. Aku x minat pearl2 ni. Nak g tengok pon malas.
Ternampak signboard Fossil Shell Beach... so kitorang pegi la. Tapi x masuk dalam pon. Kenmain mahal nk masuk... x silap aku sorang 200THB. Aku dah gugel... dorang kata xde apa sgt pon ... x berbaloi nk bayo 200THB. Tempat ni pon aku tengok lengang je xde org. Tapi kedai souvenirs mmg banyak... sepanjang2 tangga tu kedai souvenirs.


Sini pon ada jual accessories dari pearl... tak tau la ori pearl ke. Aku mmg  x minat so x masuk pon kedai ni. Ada org cakap souvenirs kat Fossil Shell Beach ni lg murah compare to Ao Nang. Tapi yg aku tengok...macam mahal je kt sini. Kat Ao Nang aku dah ada satu kedai favourite... sbb murah.
Ok.. dah smpai kat area Ao Nang. Kedai favourite aku cakap tu betul2 mengadap depan Black Canyon ni. Aku ada snap gambo kedai tu...tp bila cari x jmpa plk. Banyak aku borong kt kedai tu... staff Nepal dia knmain baik... siap kawtim nyorok2 x bg boss dia tau... hahahha.


 Lepak jap kat bus stop ni




 Sampai hotel... kitorang g swimming plak. Masa ni dok teringat kat Echa... kalo dia ikut msti dok berendam dalam pool xmo naik2. Kitorang 2 orang je mandi time ni. Best giler.


 Sementara nk tunggu kuar dinner... Kitorang makan pulut mangga yang kitorang tapau tadi. Sedapnyerrrrrrr...
Makan kat kedai ni pulak. Kat sini, kalo kat kedai makan waima kedai kecik mesti ada wifi. Bagus betul.

 Cooi order nasi goreng tomyam.


Aku dah muak makan nasi goreng. So nk makan nasi putih with green curry pulak. Ni 1st time aku makan green curry. Not bad... sedap gak. Alhamdulillah kenyang perut.


 Bagus kan... minyak pon ada vending machine


 Ni antara hotel-hotel  lain yang ada kat sekitar Deevana
Kitorang ronda smpai pantai belah satu lagi. Masa patah balik... baru perasan mcm happening je kat sini.


Comeikan kasut2 ni... dorang boleh lukis ikut design apa kita nak. Kat Malaysia pon ada jual gak ni. Cuma x sure tang harga... murah ke mahal.


Ada kedai converse ko... tp sbb kitorang lambat... kedai ni bru je tutup... ruginyer... ada less tu... kot la dapat murah ke kan. Selain converse... ada gak kedai Nike... Adidas kt situ


Cantik tau kedai2 kat sini... Ada kolam ikan kt situ... pastu kedai2 tu sumer kt tepi kolam ikan. Pastu ada orang jual souvenirs kat tepi2 tu.

Dah letih meronda... kitorang pon balik ke hotel... dah letih sgt. To be continued.... Day 5... last day


4 comments:

Nour Leeman said...

Salam kenal yunk..wah baru tau kat krabi ade ketam besar tu..hehe..klu pgi wajib ni bergambo dgn ketam besar tu..hihi

lina said...

best nyer krabi...

feel free to visit and follow superbchombi.blogspot.com

lina said...

best nyer krabi...

feel free to visit and follow superbchombi.blogspot.com

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails