Wednesday, January 28, 2015

Krabi 2014 - Day 1

Dah 2 bulan pegi Krabi..17-21 November 2014.. baru hari ni nak buat Entry Krabi Day 1...hahaha giler berzaman. Citer dah basi...tp ada iolls kesah.. okeh meh start d story mory...

Flight aku kul 7.15am...biasalah standard aku naik AA je pon. Ni first time aku naik flight kat KLIA2 so agak cuak sket sbb x biasa..tmpat baru kan. Before ni kalo naik AA aku will pegi naik keta sndiri and park keta kat parking murah kat LCCT tu. Sehari RM16 je...so masih mampu bayo. Tapi ni dah pindah KLIA2 parking agak mahal. Dah check kat website.. parking kat KLIA2 tu RM46/ day. Alamak mahalnya.. aku g Krabi 5 hari..kang parking je dah sama ngan rega tix flight plk. So untuk berjimat, aku n Cooi decide naik bus je ke KLIA2. Lagi pon kitorang g berdua jer... honeymoon katanya. Walaupon honeymoon tp bajetnya backpackers jer...hahaha.

Disebabkan first time nk naik bus.. malam tu Cooi x dpt tido.. Kul 1.++ am dia dh suh aku brsiap nk pi Terminal Bersepadu Selatan (TBS). Kitorang plan nk naik bus kul 3.00am. Kat TBS ni ada perkhidmatan bas ke KLIA2 dengan bayaran sebanyak RM10/person. Boleh refer kat link ni.

Tadaaaa... dah smpai KLIA2... dlm 40minit je dh sampai maklum la pagi2 tu jalan clear jer kan. Ramai gak org masa ni.

Lepas dah campak beg sumer...kitorang lepak minum kat Old Town White Coffee ni... Nak lapik perut dlu sbb aku pon x order food dlm flight.

Dah setel minum, cepat2 masuk sbb dok dgr org cakap kena jalan kaki jauh... so dah sampai awal tu moh la kita masuk terus.

Flight ke Krabi dalam 1jam 15 minit je. Dan waktu di Thailand lewat sejam dari Malaysia. So kalo flight kul 7.15 pagi...ko smpai Thailand pukul 7.30pagi gituuu... Tapi disebabkan ada masalah teknikal sket...flight aku delay dlm 1/2 jam mcm tu.

Sampai airport lepas setel sumer imigresen, Cooi  trus beli simcard supaya nnti senang apa2 hal. Tak yah susah2 nak buat roaming... mahal.

Dari airport nak ke Aonang korang leh pilih nak naik bus, van or teksi. Kalau naik bus murah la sikit.. x slp aku RM15/ person. Kalau pegi beramai2 boleh la naik van.. boleh tong2 so jimat sket. Kalo ko naik bus n van ni kena la tunggu penuh baru dorang jalan. Aku nk cepat n malas nk menunggu so aku naik teksi je. Tambang teksi dari airport ke Aonang RM60. Merasalah aku naik teksi Toyota Camry kt sini. Owh yer cara aku convert kan THB100 = RM10 jer la yer... sng nk agak. Ekceli masa aku g ni..lebih sket tp kita bundarkan lah.

TIPS : Kalau korang naik van or teksi, biasanya driver ni akan berhenti kat satu tempat. Nanti driver tu ckp dia ada hal sket. TAPI sebenarnya dorang saja brhenti sbb kt situ ada satu travel agent. Nnti staff travel agent tu akan dtg kat korang n promote package2 dia. Kalo korang nk jimat, baik korang cakap je korang dah booked package kat online. Sbb package dorang ni mahal dari yg bakal korang dpt kat Aonang nanti. Kalo korang jenis malas nk survey package kat Aonang boleh la amik kat agent ni. Tapi jgn nk mekak kalo dpt tau korang nyer mahal dri yg org lain dpt.

Dah smpai kat Aonang Miti Hotel yang akan aku stay selama 2 hari pertama. Lagi 2 hari terakhir kita pindah dok hotel lain plk.

Tapi kitorang xleh check in lagi...sbb bilik penuh. Kena tunggu kul 2pm katanya. So ok lah.. tinggalkan beg kt reception tu and sewa motor.

Sebab sewa motor thru Hotel..lebih la sket rega nya. Dapat rm25/day.

Perut dah berkeroncong mintak diisi. Kitorang singgah makan kat gerai ni.. Salameya ke Sareepah ke apa nama dia... lupa plk aku. Sambal belacan dia terbaik wokkk..

Orang kata kalo g Krabi/ Thailand ni try la Teh Ais dia.. sedap katanya. Tapi bagi aku biasa2 je.

Aku xtau nk amik lauk apa... so aku pilih Nasi Beriani Ayam je senang. Sdp gak. Cuma nasi dia tu sticky sket.

Lepas makan g merempit laki bini kat Aonang. Cooi tu dia mmg baik sket n patuh undang2 tu pasal dia pakai helmet. Aku plk jnis degil...lg pon geli plk nk pakai helmet tu.. hahaha

Aonang Beach ni bersih jer... susah nk jmpa sampah merata kt sini. Bagus betul. Harap kat Malaysia kita pon dapat jaga kebersihan pantai kita mcm ni. Bukan nk kutuk Negara sendiri...tp itulah hakikatnya.

Pusing2 tetiba ternampak plk gerai pancake ni. Kalau gugel pasal Krabi, mesti jmpa byk blog yg dok promote pancake Makcik Yaminlah ni. Aku pon dah masukkan dlm itenarary wajib try pancake ni.

Glemer makcik ni... merata org dok promote pancake dia.

Yang aku perasan... harga pancake dia murah sket dari org lain. Selang 2-3 gerai dia tu pon ada jual pancake gak..tp harga dia mahal sket.

Pancake banana choc untuk Cooi

Pancake Banana Nutella untuk aku. Ramai yg kata flavour ni sedap.

Fruit Juice... sdp giler baq hanggg

Dah kul 2.. kitorang patah balik g Aonang Miti Resort... nk check in. Badan dah berlengas ni. Aku pilih hotel ni sbb dia ada lift n harganya murah.. hahaha. Aku dpt dlm RM105/ night inc. tax.  Banyak hotel bajet kt Aonang xde lift. Iolss x larat nak naik tangga pas balik island trip nnti.

Katil king dan bilik yang luas.

Bilik sangat bersih ok...lantai berkilat.

Bilik aku kat 2nd floor. Pool view.

Bilik dia biasa jer.. perabot pon biasa jer. Tapi aku ok jer asalkan selesa n bersih.

Amik ko...fridge terus dia bagi.. xmain la mini bar.

Free wifi at room.

Toilet pon bersih

Ada shower kat sebalik pintu tu.

Lepas mandi, rehat n buat apa yg patut... petang tu kitorang keluar lagi. Kali ni nk survey package island kat sekitar Aonang tu. Pastu nk beli barang sket.

Senang kalo sewa motor.. nak g mana2 pon xde hal. Kitorang pusing sampai ke Beach lagi satu... x igt apa nama dia. Tp kat situ ada jeti kecik utk naik boat g island.

Kat Aonang Beach... pakai baju sama gak... malas nk tukar...hahaha.

Dinner kat Lemon Restaurant

Order nasi goreng je. Makan kat sini mahal. So kena berjimat sket.

Lepas dinner.. Cooi ajak pusing2 lagi. Kitorang main redah je malam tu. Pastu terjumpa mcm fun fair ke apa ntah.. ada jual baju n makanan tp aku x beli apa pon sbb dh kenyang.

Kejap je kat sini.. macam bosan jer. Lagi pon mcm dah ngantuk... penat dari seharian berjalan.

To be continued... Day 2...