Thursday, October 11, 2012

Melaka - Coconut Shake Klebang, Melaka River Cruise, Parameswara Umbai



Last 2 weeks, aku pi cuti2 Melaka. Tu diaa… citer 2 minggu lepas tu baru hari n ink wat entry. Ekceli nk up entry pi Cameron last week tp cable trtinggal kat umah. Tak dpt la nk transfer gambar. Lagpon nk edit lg.. so up la entry Melaka ni dulu.

Kami pi Melaka 2D1N je.. Alahaiiii.. tu je yg mampu di hujung2 bulan tu kan. Kakak aku ler ni, tiba2 lak ngajak pi jalan2 kat Melaka. Mula2 dia ajak pi weken yg cuti 3 hari yang cuti Hari Malaysia. Tp aku xmo coz konpem penuh umat manusia kat Melaka tu dan for sure la hotel sumer dah fully booked. So aku ckp kat dia, tukar date pegi 22 & 23 September 2012.

So aku pon start ler menggugel mana2 hotel bajet yg ada kt Melaka tu. Biasa la kan aku ni… nak yg murah tapi tetap nk yang best dan selesa… dasarrrr.


Pic gedik2 dlm keta ngan muka yg masih fresh mesti ada. Pic2 yang selepas ini muka sumer brlengas pastu muka pucat lesi x brmekap je yg ado..



Tetiba ada pic pengantin plak. Dpt jmputan dari ex officemate pi wedding dia kat Kompleks Sukan Bangsar. Dia paksa aku suh dtg jugak. Baik lah puan, saya dah datang lah ni. Terima kasih atas jemputan. Aku org terawal datang. Orang catering pon x abis siapkan buffet table. So muka ada sket2 malu pi duduk diam2. Pastu pndang2 org kiri kanan, dpn blakang sapa yg nk mulakan amik food. Elok ada org bangun je, aku pon cpt2 bangun amik food jugak.. lapar giler kooo.. Tak smpat bfast pon kt umah. So apa lagi… mencekik ler x pndang kiri kanan. Buruk lantak sungguh. Pic food mmg xde, x koser nk snap.. lapar tahap parkinson dah…gigil2 ko.


Goodies bag… cute sgt. Sukerrrr



Aku stay kat Hotel Naza Talyya. Dpt offer kat Agoda rm147 per nite. If bli direct kt hotel mahal wpon guna gov rate. Hotel ni pon kira dkt ngan pusat bandar. So ok la tu.



Sudahnya aku check in dlm kul 3++ jugak. Sebab gerak from wedding kawan aku tu pon dah kul 1++. Lepas check in, campak beg, solat terus kuar balik. Ekceli g Melaka ni pegi ngan adik badik aku n parents aku sekali. Masing2 pegi asing2, lain2 keta. Janji jmpa kat sana. Pastu aku n adik aku Farah je stay kat Naza Talyya ni. Kak aku n parents aku stay kat Homestay area mana ntah. Ok gak kak ckp.. dpt rm150 semalam rumah single storey ada 3 bilik. Besar n selesa katanya. If aku tau, xde aku nk stay kat Naza tu.. rugi duit aku byr hotel …hahaha


Ini lah dia benda yg buat aku x sabar2 nk gi Melaka tu…. Coconut shake Klebang. Janji ngan parents n adik badik aku jmpa kat sini. Ya allah… punya la nikmat dpt minum coconut shake ni. Sedap giler… mmg aku suka sgt. Sejuk, nyaman je lalu kt tekak.


Walaupon td dah mkn kt kenduri kawan aku tu… ada aku kesah??? Tetap gak nk mkn nasi lemak ni. Sbb baca kt blog sana sini org yg penah pi sini sumer kata nasi lemak dia sedap. So… mana aku leh lepaskan peluang. Kena la rasa… aku RASA smpai 2 bungkus. Tu baru rasa… kalo aku makan.. ntah brapa bungkus ler agaknya. Petang tu, brlumba2 nasi lemak 2 bungkus ngan coconut shake special 2 gelas masuk dlm perut. Alhamdulillahhhh… sedapppp. Syukur nikmat Allah bagi.





Lepas dah kenyang kitorang gerak pi Dataran Pahlawan. Apa lagi aku masuk mall ler. Dah panas brpeluh brlengas2 ni.. kena la pi tmpat ber aircond plk. Shopping sket2 kt dalam tu. Sapa nk solat, trkucil bagai sila selesai kan sumer urusan anda. Pasni kita nk jalan2 lagi.








Tengah queue nak naik Melaka River Cruise. Tix adult RM10. Kids RM5.

 Pak Teh Firdaus with Irdina

 Nyebok jer ko Alysya… org nk amik pic Mak Teh n family, ko sebok menyentil kt situ perhal

 Dulu tahun 2009 penah naik Melaka River Cruise ni.. tp masa tu naik hari siang lagi. So xde nmpak lampu2 ni. This time nk merasa naik time malam plk. Mmg cantik…




 Dah penat brjalan kita pi isi perut lagi. Masa ni dah kul 10pm++ rasanya. Makan kat Umbai coz ada org nak belanja.. yesss!!! Cam biasa kat Umbai tu yg femes nya kedai Parameswara tu. So ke situ lah kami.


 Butter Prawn… marbelessss.. fuhhhh menjejes air liur tgok pic ni. Ada 3 plate udang ni x slp aku.


 Ni apa tajuk dia ntah.. kepah ke kupang ke aku x sure.. masak sweet sour kot. Pon sedap jugekkk..


 Sotong goreng tepung… ya allahh.. dapnyer kooo… ranguppp je tepung, sotong pon x liat. Sedang elok jer. Nmpk mcm sket jer kan.. Ada 4 pinggan ok sotong ni.


Siakap sweet sour. Ikan ada 3 ekor. 2 ekor masak sweet sour, sekor lg buat masak sambal pedas. Sumernya sedap2 belaka. 4 keping ni je pic food yg aku sempat snap. T upon dah ada org2 yg x sabar nk makan. Aku suh tggu kejap, jgn cuit ikan tu sbb nk snap pic… tp x sempat.. laju je tgn dorang ni.


Dan yg bestnya.. mebi sbb last week dah cuti 3 hari, so mggu aku pegi ni org x ramai. Kedai mmg lengang. So order pon cpt sampai. Terus la kami ngap ngan jayanya. Punya la byk kakak n BIL aku order.. Anyway thanks to Ayong & Abg. Zul sebab telah menaja dinner malam tu. Kenyang + Sedap… Alhamdulillah.. semoga dimurahkan rezeki. Murah juga rezeki kami dpt mkn free…

Nnti sambung entry Day 2 merangkap last day….



4 comments:

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

heheheh akhirnya merasa gak ko coconut shake klebang tu yek.. aku ni ntah zaman bila nak nak rasa. manjang tak sempat..

aku pun suka pi umbai, mmg seafood dia sedap tak leh celen kat mana2 la kan

Hirda Ibrahim said...

aku tetap suka anjung batu lagi.
sejak uni dok mkn kat sana.

lieyalatif said...

dapat gak ko rase coconut shake tukan....mmg terbaik kan pompuan...sedap gilos...lepas ni ko try la plak kat mane2 yg ade jual coconut shake ni sure tak sama mcm kat klebang kan....berantu2 wey....teringat2...aku kalo lik melaka mmg tak sah tak lepak situuuuuuu......

attyfir said...

kty,kalau g melaka paling suka naik melaka cruise..di waktu malam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails