Tuesday, October 08, 2013

Resepi : Mushroom Gravy

Amboiiii...share resepi lg nampaknya ko Shamsinar yer. Rajin masak nampak...hahaha. Resepi ni kawan aku Norly yg bagi. Masa raya hari tu g raya umah dia.. skali husband dia rajin buat western...ada lamb chop...fish n chips bagai. Aku x makan kambing tp aku makan fish n chips tu aku cecah ngan mushroom gravy dia...giler sedap ko. Apa lagi mintak ler resepi kan. Rupanya senang bangat buat sos ni... bak kata Alysya... kacang jer mama.

Bahan2 :
  1. Bawang merah yang dihiris
  2. Butter
  3. Tepung Gandum
  4. Kiub Stok Ayam + Air (if beli yg dalam botol jenis liquid lg senang)
  5. Cendawan butang dipotong nipis2
  6. Fresh milk
  7. Lada hitam yg ditumbuk
  8. Garam n gula
  9. Kicap

Cara2 :
  1. Goreng bawang dengan butter dan ketepikan.
  2. Goreng tepung dengan butter sampai garing.
  3. Masukkan air stok ayam, bawang yg digoreng tadi, cendawan butang, fresh milk, lada hitam n kicap.
  4. Kicap tu utk bagi kaler tu coklat2 jer.. so letak sikit2.
  5. Kacau dan rasa. Kalau guna kicap manis..rasanya tak perlu letak gula lagi. Ikut tekak memasing.
  6. Siap.

Tepung yang sedang digoreng ngan butter. Guna sikit jer tepung...dlm 2 sudu kecil pon cukup rasanya. Ikut brp byk sos ko nk buat. Tepung ni utk bg pekat jer. Aku buat lebih sbb nk makan byk kali.







Makan ngan ayam yang dibakar...mmg sedappp...fuhhh





1 comment:

Hirda Ibrahim said...

Ohh camtu je resipe dia.
Okiesss nanti aku print je. Mak malas nk catit2.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails