Monday, April 01, 2013

Ayam Rosemary Citarasaku

Tak hagak2 title tu... citarasaku kononnnnn.. yg betulnya x cukup bahan.. main belasah je ikut apa bahan yg ada kt umah tu.. ok ler... ni 1st time aku cuba resepi ni.. meh kita tgok hasilnya... menjadi ke tak..

 Ayam yg sudah siap diperap. All process from scratch xde gegambar... xde sapa nk tolong snap weh. Tgn brlemoihhh lg mau pegang camera ke. Bahan2 yg aku guna utk perapan... bawang putih, bawang kecil, bawang merah, lada hitam, herba rosemary, jintan kasar, garam & kunyit. Ikut resepi asal xde boh kunyit... tp x kira aku nk boh jugak sbb xmo ayam tu nmpk putih pucat je coz aku x letak madu or brown sugar. Aku perap semalaman ko.. 24 jam kekdahnya..

Resepi sebenar :

1 ekor ayam
5-6 ulas bawang putih
1 sudu besar daun rosemary kering
1 inci halia
1 sudu besar lada hitam
1 sudu makan jintan kasar
2-3 sudu besar gula perang
2 sudu kecil garam
sedikit perasa
2 sudu besar jus limau
3 sudu besar olive oil ( minyak zaitun)
5 biji kentang
2 biji tomato
6 biji baby carot
sedikit mentega

credit to http://www.potretkasih.com/tag/ayam-rosemary/

Panaskan dulu oven selama 10-15 minit... suhu aku x sure coz aku main blasah je. Nak confirm refer link aku bg kt atas tu. Kalo korang gugel pon brsepah leh jmpa resepi ayam rosemary ni.



 Susun ayam dalam dulang pembakar.. tabur tomato, capsicum n lemon. Lemon tu perah2 ler sket kt ayam tu bg dia menyerap. Kalo ada kentang ngan carrot leh letak skali tp kentang tu kena la rebus dlu smpai 3/4 masak. Salu orang buat ayam rosemary ni dorang buat whole chicken.. tp aku punyer bahagian ribs jer... senang nk masak apa pon. Kang kalo bli whole chicken... part drumstick ngan thigh tu xde sapa nk makan... membazir je.




Bakar selama 1 jam dengan suhu 180 - 200 darjah celcius atau sehingga ayam masak. Sementara tunggu ayam masak.. moh ler kita kemas umah apa yg patut. Sambil tu aku berdoa dalam hati... ya allah... mintak2 lah cukup rasa manis masin segala. Jgan ler trlebih masin or tawar hebeh plak..

 Siap!!! Perfect!!! Cukup rasa masin... rasa rempah.. ayam pon lembut n juicy. Meresap semua rasa... mau x meresap kan... 24 jam perap tu. Tp nmpk pucat sket ayam tu kan.. kalo nak hitam2 sket letak madu bru ler dia hitam. Ok kira pass la aku buat ayam rosemary ni... Alysya pon knmain selera dia makan sambil puji... sdapnyer mama masak... nnti buat lagi yehhh... Owhhh terharuuuu... maklum ler jarang2 masak kan... hahahaha


- Posted using BlogPress from my iPad

3 comments:

Hirda Ibrahim said...

nanti pi umah ko.. sila masak ayam rosemarry ni yerr...

lieyalatif said...

Senangkan buat menu ni poms...yg paling best dapur masak x melekit hahahahah...sbb tu aku suke buat ayam panggang.....

attyfir said...

cantik sofa kaler ijau tu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails