Friday, November 20, 2009

Resepi : Spaghetti ala ikut tokak laki den...

okeh kali ni ..aku nk tnjuk kehandalan aku memasak resepi yg bkn masakan melayu asli okeh.. tp italian foods...chaittt podaahhhhh...hahahaha.. ni ikut tekak laki aku la nih... dia mmg suker mkn ala2 italian nih..pasta2 tu sumer mmg dia suker... aku plak..boleh la nk mkn..tp kalo dibagi pilihan pasta ngan nasik...aku pilih nasik...lg puas mkn...hahhaa..tp sesekali layan jer la tokak laki den ni ha....


antara bahan2 yg diperlukan :
button mushroom, oregano, 1 tin prego tradisional (tin merah), 1/2 botol cili sos (tiada dlm gmbr)
yg lain2 tu cam pepper tu x bubuh pon xpe...

4 ulas bwg putih (dicincang), bwg besar dan tomato (potong dadu), sukatan ikut tekak korang ler.. tp tomato tu biasa aku letak sket je..sbb kalo byk sgt nnt masam sgt lak spaghetti korang


sebungkus daging kisar en ramly


mula2...tumis kan bwg putih



pas2 tumiskan daging...tggu sehingga daging hmpir masak dn airnya hmpir kering (tp jgn ler kering sgt...)




kira2 mcm dlm gmbar ni yer...pas2 mskkan bwg dan tomato yg telah dipotong dadu td..


pas2 mskkan 1 tin prego (tin tu jgn plak korang mskkan sekali yer...isinya saja) dan juga 1/2 botol sos cili...kacau...kemudian mskkan button mushroom, garam secukup rasa dan jg oregano..msk dlm 10 minit dan tutup api....



tadaaa...da siapppp... yg dia nyer mee tu..xkn mak nk tunjuk gmbr gak kan... g la rebus spaghetti tu sebanyak mana korang nk mkn..jgn lupa letak sedikit minyak dan garam yer..
yg ni untuk aku sedekahkan ktn tuan umah aku yer...hmm...amacam bagus x semangat kejiranan aku.. huihhh...sodap ni weiiii...bertambah2 echa ngan cooi mkn... x caya tnya laki aku...hahahha





13 comments:

Emy Omar said...

ceh sham..cara ko masak spaghetti tu lebih kurang sama ngan kita..simple kan & yang penting sedap..ha..ha..alahai terasa dah kat tekak ni ha esok nak kena buat nih

nursarah87 said...

nambak besh jer...hehe..nak try ar wat pki daging en.ramly tue..hehe

Softtouch [Hanim] said...

mmg sedap sham kalu seklai sekala layan italian food nie...mmg sedap n senang nk masak spagetti nie..1st time buat gerenti sedpa punyalah...he he he..
sy kalu masak guna ayam xguna daging en ramly tu..

farhanna said...

awak guna prego ye? kimball punya pun ok ape?

♫♪Cik Puan Mimi ♫♪ said...

sedapnye poms, aku tak pernah try buat lagi spaggeti ni. nampak cam senang, nanti aku nak try buat..

sesekali makan spaggeti ok jugak kan. asyik masak nasi jer, boring pulak ..

atty's said...

anto lah umah kty sikit ..sham ..

☆ lieya latif ☆ said...

spegeti ...aduh dah lapo aku dibuatnye....aku pun mmg ade jek stok spegeti ni kat umah, agak2 bowing makan nasi, buat spegeti.....licin makan....tapi biase laa tekak laki aku...pedas2 kene ade.....

Mimi said...

sekali sekala tukar selera best gak kan...kalo letak sos cili Echa ok tak makan? ke anak daramu suka makan pedas?
Kalo Najeeb, letak cili sos x nak makan, tak tahan pedas sket anakku tu..

Hirda Ibrahim said...

aku just nk komen....
gila bersih & bersinar2 kuali ko..
cuba ko tgk kuali aku... isk isk.. sedey... hahahhahha

apa2 pun mak terliuq ok!!

Hirda Ibrahim said...

aku just nk komen....
gila bersih & bersinar2 kuali ko..
cuba ko tgk kuali aku... isk isk.. sedey... hahahhahha

apa2 pun mak terliuq ok!!

Anonymous said...

oregano tu kat mana nak beli. kat supermarket yang kecik2 ada jual tak?

miza said...

terima kasih kongsi resepi...

Hani BB Collection said...

adui kecil air liur ...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails